Commercieele Club Groningen op werkbezoek bij Jumbo Foodmarkt

De Maripaan Groep, eigenaar van vijftien Jumbo vestigingen, waaronder de Jumbo Foodmarkt in de Euroborg, wil het aantal bezoekers in 2020 laten groeien van twaalf miljoen naar twintig miljoen per jaar. Tegelijkertijd wil het tien procent minder verspilling realiseren. Dat vertelden de eigenaren van de Maripaan Groep maandagmiddag aan leden van de Commercieele Club Groningen. Deze club organiseerde een werkbezoek aan de Jumbo Foodmarkt. Een bezoek waar zeer grote belangstelling voor bleek te bestaan.

Ondernemers als inspiratiebron voor andere ondernemers. Dat was maandag zeker het geval bij een bedrijfsbezoek van leden van de Commercieele Club Groningen. Bijna zeventig leden van de club waren afgekomen op de inleiding die werd gegeven door de ondernemers van de Jumbo Foodmarkt in Groningen: Anrico Maat en Paul Papo.

De Commercieele Club Groningen – een netwerkvereniging van ondernemers, managers, bestuurders en ondernemende Groningers – organiseert eens per maand een bedrijfsbezoek aan Groningse bedrijven. De deelnemers krijgen dan een kijkje in de keuken van het te bezoeken bedrijf, kunnen inspiratie opdoen en kunnen elkaar door te netwerken beter leren kennen.

Ondernemers Anrico Maat en Paul Papo gaven er een zeer uitvoerige uitleg over de bedrijfsvoering van Jumbo Foodmarkt. De heren hebben hun activiteiten gebundeld in de Maripaan Groep.

De twee ondernemers begonnen hun samenwerking in 2001. Een jaar later openden zij de eerste Jumbo supermarkt -Jumbo Ciboga – in het centrum van Groningen. Daarna volgden al snel Jumbo Drachten en Jumbo Euroborg.

Het hoofdkantoor van hun snel groeiende bedrijf was jarenlang gevestigd in Drachten, maar werd vorig jaar verplaatst naar de voormalige graansilo op de kop van de Oosterpoort. 

Voor de stad-Groningse economie is de Maripaan Groep inmiddels een zeer belangrijk bedrijf. Maripaan Groep ontvangt in de vijftien vestigingen nu twaalf miljoen klanten per jaar, maar wil dat aantal in 2020 zien groeien naar twintig miljoen. ‘Het is ons gewaagde doel om in 2020 jaarlijks 20 miljoen klanten te kunnen bedienen en 10% minder verspilling te realiseren. Inmiddels zijn we hard op weg om dit doel te bereiken’, aldus de ondernemers.